maandag 12 oktober 2009

Damiaan heilig!

Hij had het al lang verdiend, maar sinds gisteren is het officieel: Pater Damiaan is heilig! Paus Benedictus XVI verklaarde tijdens een meer dan twee uur durende eucharistieviering in de Sint-Pieterbasiliek de missionaris uit Tremelo en vier anderen heilig. Sint-Damiaan is werkelijk voor elke priester en religieus een voorbeeld van liefde tot het uiterste. Hij heeft ook op mij steeds veel indruk gemaakt en, toen ik nog kind was, mij er ook toe geïnspireerd de weg naar het priesterschap in overweging te nemen, een stap die ik uiteindelijk pas jaren later heb gezet. Gisteren wilde ik dan ook de plek bezoeken waar hij het levenslicht zag, maar ook enige tijd bij zijn graf doorbrengen om er te bidden. Met een paar andere seminaristen bezocht ik eerst het Damiaanmuseum in Tremelo, nadien de crypte in Leuven waar de heilige Damiaan begraven ligt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten