dinsdag 11 oktober 2011

Van God los

Van God los

Het liedje van Stijn Meuris en Monza
over God blijft mij intrigeren.
Het refrein gaat als volgt:
“Van God los,
laat nu toch die God los.
Er is niemand in de kosmos.
‘t Is zonde van de tijd.”
En dit wordt elke keer herhaald opdat het goed zou doordringen.

Is er niemand in de kosmos?
Is het zonde tijd te besteden aan God?
Waarop steunt Stijn Meuris zich
om zijn wat dogmatische stelling
muzikaal te verkondigen?

Je kunt natuurlijk aan mij
ook vragen waarop ik steun
om te beweren dat God wel bestaat.
Ik wil in ieder geval niet los van God
omdat de kosmos dan plots té koud,
té vluchtig en té onherbergzaam zou worden.
Ik wil niet los van God
omdat ik dan het gevoel zou hebben
dat ik de draad doorknip met
het diepste mysterie van mijn leven: de Liefde.
Alle tijd die ik onvoldoende aan God besteed
geeft mij de ervaring dat ik de banden
met mijn medemensen losser maak.
Laat Stijn zijn lied maar zingen,
ik weet mij geborgen in leven en dood.

‘God, laat ons niet los!’

(André Quintelier)

1 opmerking:

  1. Helemaal eens met André Quintelier.

    Hij weet niet wat hij mist, die Stijn.
    Misschien helpt een gebed voor hem en
    voor allen die God hebben losgelaten.

    Dag Koen,
    ria

    BeantwoordenVerwijderen