maandag 2 november 2020

Dankbare herinnering aan mijn vader, Joannes 'Jan' Janssen (1939-2020)

 

Op zaterdag 24 oktober 2020 om 23.05 uur is mijn vader zachtjes heengegaan. Ik was er jammer genoeg niet bij toen hij de stap naar de overkant maakte. Zijn jongste broer - tevens petekind - Koen was wel aanwezig. Hij getuigt hoe ze beiden een Onzevader en drie Weesgegroeten baden en hoe mijn vader bij het derde Weesgegroet na de laatste woorden "nu en in het uur van onze dood..." zijn laatste adem uitblies.

Dankjewel, Papa, voor wie je was, voor wat je voor mij hebt betekend en zal blijven betekenen. Je hebt me alle kansen gegeven om te worden wie ik ben. Ik zeg geen 'vaarwel', maar 'a-dieu'... tot bij God.

Een collega van me condoleerde me met volgende prachtige woorden die een diepe indruk op me hebben gemaakt. Ik heb de tekst verwerkt in mijn inleidend woord bij de uitvaart die ik zelf ben voorgegaan:

'Een vader uit handen moeten geven,
is als een stevig dak boven je hoofd dat wegwaait.
Je dacht: het leven is veilig, is goed, is beschermd.
Er kan mij niets overkomen, want vader is er.
Altijd ouder dan mij,
‘ouder’ en daarom een waarborg voor mijn eigen leven:
dankzij mijn vader heb ik eeuwig leven.
Maar dan waait hij weg. In zijn eeuwigheid.
En je voelt je ontheemd. Meer alleen op de wereld.
Was het niet dat er Woorden zijn waaraan wij vasthouden,
Woorden als Liefde, Licht en Vertrouwen
in een Hemelse Vader en een Weerzien –
was het niet dat die Woorden ons troosten
en sterken konden, wij zouden verloren zijn.'  (MVL)

1 opmerking:

  1. Je vader is onvervangbaar, je voorbeeld en de leidraad in je levenswandel...hij staat nu niet meer af en toe naast je om te zeggen hoe het verder moet, maar hij is nu voor altijd bij je, op elk moment van de dag en de nacht, om jou eraan te herinneren wat je van hem leerde en hoe hij het zelf zou doen hier op aarde...bovendien helpt hij je nu extra in voorspraak bij de Schepper..een onbetaalbare liefde kan hij nu voor je blijven, voor altijd...je vader, hij is in jou...en thuis bij God.
    Zo voel ik het ook bij mijn vader, zo is het ook voor jou, tot aan het eeuwig samenzijn...thuis!
    Dank om dit te delen Priester Koen, ik denk regelmatig aan jou en je familie...Joris.

    BeantwoordenVerwijderen